Nye takter fra Bergen Poker Run

Lørdag 11. august braker det løs for motorsporteventet Bergen Poker Run og i år er det gjort endringer som er tilpasset powerbåt miljøet. Farten skal opp og lunchen er moderert i forhold til årets event.

Knut Steen Rakner har arrangert Bergen Poker Run siden 2009 og har forsøkt mange løsninger for å tilfredsstille powerbåt miljøet i Bergen og ikke minst for å gjøre det attraktivt for tilreisende.

Knut Steen Rakner, arrangør av Bergen Poker Run

– Powerbåt miljøet har endret seg betraktelig det siste 10-året, spesielt på grunn av den generelle økonomien blant folk, forklarer Rakner og henviser til nedgangen rundt finanskrisen i 2008.

– Vi så jo at mange av de store powerbåtene forsvant under finanskrisen, men nå ser vi en ny giv med flere hurtigående båter på Byfjorden. Dette er mye takket være at lokale leverandører som Motor-Drange og Alvøen Marina har begynt å satse på dette segmentet. Jeg vil også trekke frem satsingen til Predator Boats i Arendal og deres tilstedeværelse på Bergen Poker Run som har gjort at folk har fått øynene opp for dyrere powerboats.
Videre er jeg kjent med at det ligger en god del powerbåter rundt omkring i naustene langs Vestlansdskysten som pusses på daglig av entusiaster, påpeker arrangøren med 10 års erfaring.

– Hva kan vi forvente i 2018?

– Mer fokus på powerboats og en rimeligere inngangsbillett! Vi skrur opp minimums-farten og kutter ut de dyre lunchene.

– Liker ikke folk dyre luncher?

– Gjennom årene har vi testet alt fra lapskaus på papptallerken til hvite duker og eksklusiv sjømat. I 2018 legger vi oss et sted midt i mellom og vil tilby en mer fleksibel løsning hvor deltagerne selv kan velge. Jeg ble inspirert av våre venner hos Radøy Poker Run og så hvordan de løste bespisningen på en svært vellykket måte og vi legger oss på et tilsvarende opplegg.

FØLG BERGEN POKER RUN 2018 PÅ FACEBOOK

– Det blir med andre ord billigere å delta i 2018?

– Jepp! Vi har som mål å havne på 3- til 400 kroner per deltager.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I år tilrettelegges det for kortere powerbåter.

– Men farten skal altså opp?

– Vi øker nok minstekravet til fart i 2018 og det er for å vise at vi øker fokuset på powerbåter.

– Hvor går årets rute?

– Det er foreløpig hemmelig!

– Du har ikke peiling?

– Hehe Nei. Hovedfokuset er en god opplevelse for deltagerne. Lange løyper koster mye penger i drivstoff og kan også være svært utmattende for deltagerne. Vi skal finne en god rute!

– I 2017 ble det introdusert offisiell fartsetappe. Blir det tilsvarende i 2018?

– Vi driver å skisserer på et nytt opplegg sammen med Norges Motorsportfobund som ivaretar den tanken, men det må vi komme tilbake til, avslutter Knut Steen Rakner.